W grudniu minie 5 lat funkcjonowania Busnex Poland – oficjalnego przedstawiciele marki Yutong w Polsce. – Po pięciu latach obecności mamy na rynku wszystkie modele autobusów – mówi prezes Busnex Marcin Kucharski. Do oferty dołączył właśnie – Yutong E7S – najmniejszy z gamy zeroemisyjnych autobusów miejskich. Ma być odpowiedzią na potrzeby zarówno małych, jak i większych miast.
W ciągu 5 lat Busnex dostarczył do samorządów 140 autobusów elektrycznych. Trafiły do 22 samorządów, m.in. Polkowic (tu jeżdżą najdłużej), Jeleniej Góry, Lidzbarka Warmińskiego, Wałcza, Iławy, Kętrzyna, Giżycka czy Białegostoku. Jeszcze w tym roku Yutongi zaczną
jeździć po Warszawie, a w przyszłym w Katowicach, gdzie
Busnex wygrał przetarg i czeka na podpisanie umowy (w tym przypadku będą to autobusy przegubowe).
Polska premiera 7-metrowego pojazdu
Pod koniec listopada firma zaprezentowała najnowszy wprowadzany na polski rynek autobusu elektrycznego – to 7-metrowy Yutong E7S. Pojazd o szerokości 2,280 m jest wyposażony w 13 miejsc siedzących oraz miejsce dla osób na wózkach. Maksymalnie może zabrać 30 pasażerów. Wewnątrz pojazd ma 2130 mm wysokości.
Bezemisyjny Yutong E7S oferuje klimatyzację, elektryczne ogrzewanie i monitoring. Na jednym ładowaniu przejedzie do 200 km (pojemność baterii wynosi 40 kWh. Pojazd, dzięki systemowi rekuperacji odzyskuje energię podczas hamowania.
Jak informuje Busnex, autobus wyposażony jest m.in. w unikatowy system zabezpieczeń paneli bateryjnych, autorski system zabezpieczeń YESS (Yutong Electric Safety Standard), a specjalna struktura nadwozia zawiera rozwiązania zabezpieczające wnętrze w przypadku kolizji. Yutong E7S spełnia wysokie poziomy zabezpieczeń IP68 i IP6K9K. Średnica zawracania pojazdu wynosi 17 m.
Nie tylko dla małych miast
Busnex zakłada, że z uwagi na gabaryty i zwrotność pojazdu, będzie on dobrą ofertą dla mniejszych miast, ale także dla większych ośrodków do wykorzystywania na potrzeby np. transportu osiedlowego, na mniej uczęszczanych trasach, a jednocześnie tam, gdzie nie ma wystarczająco dużo przestrzeni dla manewrowania przez większe pojazdy.
– Po pięciu latach obecności mamy na rynku wszystkie modele autobusów od 7 do 18 metrów – mówi Marcin Kucharski, prezes Busnex. Rynek autobusów bateryjnych ocenia jako perspektywiczny, choćby z uwagi na wymogi związane z ustawą o elektromobilności, która zobowiązuje samorządy do zakupów taboru wyłącznie zeroemisyjnego. Marcin Kucharski nie obawia się także o konkurencyjność dostarczanych Yutongów.
– Przy podobnych parametrach jesteśmy w stanie być konkurencyjni cenowo – stwierdza, choć nie zamierza konkurować wyłącznie ceną. Jak mówi, do tej pory, po kilku latach użytkowania pojazdów w Polsce, nie było problemów związanych z awarią napędu.
Obecnie Busnex ma w Polsce – otwarte we współpracy z Grupą DBK – trzy punkty serwisowe: w Krakowie, Olsztynie oraz Białymstoku oraz dodatkowo jeden własny warsztat. Dysponuje także magazynem części zamiennych zlokalizowanym w Ostrołęce.
Najdłuższy transport
Busnex, po początkowym okresie, gdzie startował w przetargach w konsorcjum z partnerem Chin, obecnie składa oferty samodzielnie, co ułatwia procedury. Jak zapewnia prezes, firma jest w stanie dostarczyć produkowane w Chinach pojazdy w 8 miesięcy od podpisania umowy, z tego ok. 2 miesiące zajmuje transport.